Katse maailmalle: pikatestejä ja Suomi-kuvaa

1960-luvulla kansainvälistyminen on päivän sana lääketeollisuudessa, ja lääketehtaat yksi toisensa perään käynnistävät vientitoimintaansa. Orion empii ja on lopulta suomalaisista lääketehtaista viimeinen, joka lähtee maailmanmarkkinoille. Mutta kun kelkkaan noustaan 1970-luvun kynnyksellä, on vauhti huimaa.

Maailmanvalloitus alkaa Uricult-pikatestin avulla. Virtsatieinfektioiden toteamiseen tarkoitettu valmiste on Orionin oman kehitystoiminnan tulos ja se on tullut markkinoille 1960-luvun lopussa. Vuonna 1970 sitä viedään jo lähes kaikkiin Länsi-Euroopan maihin ja kolmen vuoden päästä vientikohteita on nelisenkymmentä: verkosto ulottuu Yhdysvaltoihin, Etelä-Afrikkaan ja Uuteen-Seelantiin asti.

Orion on painottanut kotimaan markkinoinnissa suomalaisuutta ja luotettavuutta – nyt samaa taktiikkaa hyödynnetään kansainvälisesti. ”Paitsi Orionista ja sen tuotteista kertovia tiedotteita on pakkausten mukaan lisätty värikkäitä pikkukirjasia Suomesta. Tämä on erittäin tärkeää, sillä moni Keski-Euroopan asukas puhuu kuuluisista jääkarhuista tietämättä missä ne kävelevät. Mitä sitten voisi vaatia libyalaiselta, taiwanilaiselta tai mosambiquelaiselta. Vientitoiminnan eräitä perusedellytyksiä on jakaa tietoutta Pohjolan kaukaisesta kulttuurimaasta, jonka lääkkeisiin voi luottaa”, kerrotaan Pilleri-lehdessä vuonna 1970.

Uricultin vanavedessä myös muiden valmisteiden, kuten raskaustesti Gravitestin, vetovoimaa kasvaa.  Orion päättää toden teolla panostaa vientiin ja kesällä 1974 perustetaan ensimmäinen vientijohtajan pesti – tosin aluksi vain oman toimen ohella. Satsaus kannattaa, sillä jo seuraavana vuonna Orion solmii jättisopimuksen Neuvostoliiton kanssa. Neuvostoliitto pysyy pitkää tärkeimpänä kauppakumppanina, ja vuoteen mennessä 1984 Orion vastaa jo lähes puolesta Suomen lääkeviennistä.

Kuvassa on lähdössä tavaraerä Syyrian Lattakiaan. Lastaajina ovat Auvo Heinonen ja Raimo Sundström.